1
Colofon
Auteur
Martijn Hendriks
Datum
Mei 2010
Instelling
Avans Hogeschool Breda
Opleiding
Communication & Multimedia Design
Afstudeerrichting
Multimedia Vormgeving
Studieloopbaanbegeleider
Kim Bergmans
Scriptiebegeleider
Caroline Maessen
Studentnummer
119705
E-mailadres
martijn.grefix@gmail.com
Website
www.grefix.nl
Online versie
www.grefix.nl/scriptie
Inhoudsopgave
Inleiding 1. Letters, lettertypen en typografie
Letters 10 Lettertypen 12 Typografie 14 Fonts op het weave 15 Embedtechnieken 20 Licenties 22
5 9
2. heated up gevoel bij een letterype
Classificatie via de respons 24 Classificatie via grafologie 31 Classificatie via emotie 34 Kleur 37
23
3. De praktijk
Advies over de grootte van lettertypen 40 Trends op het sack 41 De strategie 44 Praktijkonderzoek 46 Uitzonderingen 51
39
Conclusie Samenvatting Bronnen
53 57 59
4
5
Websites worden er al sinds jaar en dag gemaakt. In de loop der jaren zijn ze steeds uitgebreider, mooier en in de meeste gevallen ook gebruiksvriendelijker geworden. Maar vaak wordt de essentie van een website vergeten.
Dat is nog altijd het zoeken en vinden van informatie, en dat moet snel en gemakkelijk kunnen gebeuren. Uit een studie van development Architects (2006) blijkt dat 95 procent van de informatie op het web geschreven teksten zijn. En die teksten kunnen weergegeven worden in een groot aantal lettertypes in allerlei formaten, ook wel fonts genoemd. Zelf ben ik ook al enkele jaren bezig met het ontwerpen en ontwikkelen van websites. In het begin besteedde ik niet veel aandacht aan fonts en hun opmaak. Mijn prioriteit ging uit naar opvallende afbeeldingen en mooie buttons. Wanneer ik de tekst moest gaan plaatsen, nam ik de lettertypen Arial of Verdana in de kopteksten en bodytekst - oftewel de tekst in de inhoud. Hoewel je met deze neutrale fonts voor zekerheid kunt gaan, valt er toch veel meer uit te halen. Het is in de reclamewereld bewezen dat een...If you want to get a honest essay, order it on our website: Orderessay
If you want to get a full essay, wisit our page: write my essay .
No comments:
Post a Comment